fbpx

Opplevd ID-tyveri? 10 råd

Opplevd ID-tyveri? 10 råd

ID-tyveri er en relativt ny form for kriminalitet som vi dessverre ser oftere og oftere. Internett har gjort det lettere for kriminelle å få adgang til våre sensitive detaljer, og derfor er det viktigere enn noen gang å opptre varsomt og være smart på nett.

I denne artikkelen skal vi gi deg 10 råd som gjør deg bedre rustet dersom du skulle bli utsatt for ID-tyveri. Har du allerede blitt utsatt for ID-tyveri? Da er det viktig å handle raskt. Kontakt banken så snart du oppdager eventuell svindel, jo raskere banken får beskjed, desto raskere kan du stoppe transaksjonen.

1. Vær kritisk og lær deg sunt kortvett

Banken vil aldri be om passordet ditt eller BankID-informasjonen din verken over e-post eller telefon. Du må aldri oppgi slik informasjon til andre, uansett om det er familie, venner, «banken» eller andre som spør.

Som oftest vil dette være forsøk på svindel, og derfor er det viktig at du aldri gir fra deg slik sensitiv informasjon. Sørg for at du skjuler inntasting av passord og koder når du er i offentligheten, og helst lær deg koden din unntatt. Aldri oppbevar koder, kort og personlige passord på samme sted.

2. Vær oppmerksom på falske nettsider

De fleste har opplevd å få e-poster fra svindlere. Her kan e-posten tilsynelatende virke som den er sendt fra en troverdig aktør, men lenken vil videreføre deg til falske nettsider. Der vil svindleren be om at du skriver inn konfidensiell informasjon som de kan misbruke.

Ikke trykk på linker du ikke er sikker på. Skriv heller bankens nettadresse direkte i nettleseren din, eller kontakt dem dersom du er usikker på e-posten du har fått. For å sikre dine personlige kontoer på nett, anbefales det at du bruker både brukernavn/passord og en SMS-kode.

3. Se opp for «Phishing» kjennetegn

Phishing er et ord som brukes når svindlere lurer deg til å oppgi personlig informasjon. Denne informasjonen kan de bruke til å søke om kredittkort i ditt navn, tømme bankkontoer, ta ut penger, eller lage en kopi av debetkortet ditt.

For å unngå dette må du lære deg disse kjennetegnene som ofte assosieres med Phishing forsøk:

·        Du blir bedt om å bekrefte kontoopplysninger slik at ikke kontoen blir sperret

·        Du blir bedt om å oppgi personlig informasjon til fremmede

·        Du får tilbud om å kjøpe en gjenstand, men prisen er dyrere enn hva gjenstanden er verdt

·        Du bli bedt om å gjøre en pengedonasjon

Får du en e-post fra banken som gir deg en dårlig magefølelse eller ser rar ut? Ta kontakt med banken direkte via telefon eller nettbanken. Ikke trykk på linker i e-poster som ser mistenkelige ut.

4. Lås postkassen

Sett en lås på postkassen og brenn dokumenter som inneholder sensitiv informasjon. Slik kan ikke uvedkommende få tak i posten din.

5. Bytt passord ofte

Bruk forskjellige passord på nettsider og bytt passordene ofte. Skulle passordet ditt bli lekket i et databrudd, er du mye mer sikret dersom alle kontoene dine har ulike passord.

6. Vær forsiktig med minibanken

Svindlere kan kopiere bankkortet ditt, dersom de installerer utstyr i betalingsterminaler og minibanker. Her kan kortets magnetstripe bli lest og de kan fange opp PIN-koden din. Vil ikke minibanken mate ut kortet ditt? Ta kontakt med banken umiddelbart.

7. Ikke vær naiv på nett

Vi hører ofte om uskyldige mennesker som blir involvert i falske romanser på nett. Du blir gjerne kontaktet av en ukjent dame eller mann, som prøver å sjarmere deg i senk for å få deg til å overføre penger. Vær obs på falske romanser og ikke vær naiv når ukjente kontakter deg.

8. Se etter falske faktura

Noen ganger kan du oppleve å få et tilbud som ligner på en vanlig faktura. Avsenderen vil si at dette ikke er en regning, men heller et tilbud du må registrere deg til. Dette kan brukes til å stjele pengene dine, uten at du er klar over det.

9. Ikke legg igjen personlig informasjon

Tenk nøye gjennom hvor du legger igjen personlig informasjon. Det er ingen garanti for hva nettsider bruker personinformasjonen din til, derfor bør du for eksempel være forsiktig med å legge igjen personnummer.

10. Kontakt politi og bank

Mistenker du at du har blitt utsatt for ID-tyveri eller har du en dårlig magefølelse? Ta kontakt med banken og politiet umiddelbart. Her er det viktig å handle raskt. Søk etter deg selv på gule sider for å se om noen har registrert et nytt telefonnummer på deg og meld i fra til politiet.

Har du fått informasjon om en ny konto? Ta kontakt umiddelbart. Mange forsikringsordninger har ID-tyveri i sin forsikring. Ta gjerne kontakt med forsikringsselskapet og hør hvordan de kan hjelpe deg.

Dessverre er ID-tyveri blitt en vanlig kriminalitet og ofte er det eldre og voksne som blir utsatt. Bruk vett når du ferdes på nett, og vær spesielt oppmerksom på mistenkelige e-poster. Skulle uhellet først være ute, er det viktig at du handler raskt for å minimere skadene. Sjekk gjerne om ID-tyveri er en del av din forsikring, dette kan komme godt med og du stiller sterkere dersom du skulle ha behov for juridisk assistanse.

Vi i Zen Finans samarbeider med flere banker og kan derfor forhandle oss frem til renter og ordninger som passer din økonomi. Vi tar oss av alt arbeidet og du kan velge det lånet som passer deg best. Tjenesten vår er kostnadsfri og helt uforpliktende. Ta kontakt med oss i dag og styrk din posisjon som lånesøker.