Crowdfunding, eller folkefinansiering, er et tiltak hvor mennesker med kapital bidrar og hjelpe dem som søker kapital. Dette forekommer som regel når enkeltpersoner jobber sammen for å støtte et prosjekt. Støtten kan komme i form av penger og midler, eller ressurser. En folkefinansiering kan startes av både organisasjoner, bedrifter og enkeltpersoner. Prosjektet blir da publisert på internett og deles gjerne via sosiale medier.
Crowdfunding kan være så mangt og kommer i ulike former. De mest vanlige er:
- Lån, hvor du låner bort pengene dine mot renter.
- Belønning, hvor du gir et beløp og mottar en belønning.
- Donasjon, hvor du gir et beløp uten å motta noe tilbake.
- Aksjer, hvor du gir et beløp i bytte mot å bli medeier i selskapet.
I Norge er det lån til privatpersoner og bedrifter som er den mest populære og voksende formen for crowdfunding. Gjennom plattformene sine kan bedrifter hente finansiering fra andre bedrifter, organisasjoner og enkeltpersoner. Disse går da sammen for å hjelpe med å finansiere ulike prosjekter som bedriften ønsker å starte eller gjennomføre. Crowdfunding til enkeltperson fungerer på samme måte.
Slik lykkes du med crowdfunding
Om du har et prosjekt du ønsker å realisere, burde du starte med å bygge et publikum som støtter deg. Uansett om du er en bedrift eller enkeltperson, kan du benytte sosiale medier til å skape en følgerskare. Det er også mulig å snakke med venner og bekjente, og skape e-postlister. Dette bør du gjøre før du starter kampanjen, slik at du har en lojal gruppe mennesker som kommer til å støtte kampanjen din fra dag en. Disse menneskene hjelper gjerne også med å dele og fremsnakke kampanjen.
Når du starter crowdfunding, er det vanlig å sette et beløp som mål for hele kampanjen. Dette beløpet bør være realistisk, og helt burde du gå for minimumsbeløpet du behøver for å starte prosjektet ditt. Det fort gjort å bli overivrig og virke grådig, men dette går sjeldent til kampanjes favør. Ofte ender kampanjer opp med å overskride målbeløpet, og faktisk er det lettere å få donasjoner til et prosjekt som allerede er fullfinansiert.
Fordeler med folkefinansiering
Crowdfunding er en dør inn til finansbransjen for mange bedrifter og enkeltpersoner. Her får de muligheten til mer finansiering, som de gjerne ikke har fått gjennom finansinstitusjoner, lånetilbyder og tradisjonelle banker. Ofte er det småbedrifter og eiendomsutviklere som benytter seg av crowdfunding, men en slik kampanje kan også brukes til andre formål.
Ofte ser vi crowdfunding-kampanjer bli satt opp i forbindelse med katastrofehjelp som for eksempel ved jordskjelv og flom. I tillegg er det flere som benytter seg av crowdfunding når de ønsker å starte sin egen bedrift. Crowdfunding er en ny digital måte å tenke på, hvor det er mulig å finansiere et prosjekt uten hjelp fra tradisjonelle banker og lånetilbydere.
Refinansiering
Har du en drøm om å starte en egen bedrift, kan crowdfunding være et godt hjelpemiddel for å komme i gang. Det vil alltid være en risiko for at du ikke skaffer nok midler gjennom donasjoner alene, og da kan refinansiering være et bedre alternativ.Når du refinansierer de lånene dine, vil du samle all gammel gjeld og dyre lån i ett. Slik kan du spare mye penger på bedre renter og betingelser.
Selv om crowdfunding kan være en enkel måte å skaffe penger på, er dette også en uforutsigbar metode som gjerne bare blir gjort en gang. Med refinansiering har du en trygghet i at du ikke betaler mer enn du behøver på eksisterende lån, og du vil jevnt kunne spare penger noe som gir en trygghet med tanke på privatøkonomien. Zen Finans hjelper deg gjerne med refinansiere dine gamle lån – det er mye å spare på en billigere og bedre rente.